AB Komisyonu: Amazon’un Roomba üreticisi iRobot’u devralması sarsıntılı

sıcakkafa

Yeni Üye
AB antitröst yetkilileri, Roomba üreticisi iRobot’un Amazon tarafından planlanan yaklaşık 1,7 milyar ABD doları karşılığında devralınmasını daha fazla uzatmadan sallamayacaktır. AB Komisyonu Perşembe günü yaptığı açıklamada, iki ABD şirketi arasındaki anlaşmayı birleşme kontrol yönetmeliği kapsamında ayrıntılı olarak araştıracağını duyurdu.

Reklamcılık



Komisyonun dijital ve rekabetten sorumlu başkan yardımcısı Margrethe Vestager, “Amazon hem çevrimiçi bir pazar yeri hem de bir perakendecidir” dedi. “Amazon’un iRobot’u satın alarak bu ikili rolü iRobot’un rakiplerinin kendi pazarına erişimini engellemek için kullanabileceğinden endişe duyuyoruz.”

Devralmayla ilgili endişeler


İlk üstünkörü soruşturmada, Komisyonun sayısız rekabet hukuku endişesi vardı. Birleşmeden sonra çevrimiçi perakende devi, vakum robotlarının üretimi ve tedariki için pazardaki rekabeti sınırlayabilir. Örneğin, Amazon’un önde gelen bir çevrimiçi pazar yeri sağlayıcısı olarak konumunu daha da güçlendirmek için iRobot tarafından toplanan verileri kullanması engellenmelidir.

Komisyona göre, Amazon’un e-ticaret teklifi, birçok AB ülkesinde vakum robotları için özellikle önemli bir satış kanalıdır. Böylece grup, iRobot’un rakiplerini kendi satış kanallarının dışında tutmayı başarabilir ve teşvik edebilir. Örneğin Roombas’ın hem ücretsiz arama sonuçlarında hem de oradaki reklamlarda tercih edilen görüntü olması düşünülebilir.

Rakiplerden reklam için daha yüksek maliyetler toplamak gibi başka haciz stratejileri de olabilir. Orta vadede bu, “tüketiciler için daha yüksek fiyatlar, daha düşük kalite ve daha az yenilikle sonuçlanmalıdır”. Brüksel hükümet kurumuna göre Amazon, rakiplerinin kendi dil asistanı Alexa’nın programlama arayüzlerine (API’ler) erişmesini de engelleyebilir veya “Alexa ile Çalışır” sertifikasını (WWA) reddedebilir.

Toplanan veri


Reklamcılık

Komisyon, Roomba üreticisinin ayrıca kullanıcıların kendileri ve yaşam alanları hakkında bir kısmı Facebook’a yüklenmiş olan çok sayıda veri topladığını tespit etti. Üçüncü şahıslar hakkında bilgiler eklenecektir. Toplu olarak, bunlar Amazon’a üçüncü taraf satıcılar için çevrimiçi pazar yeri hizmetlerinde ve diğer verilerle ilgili hizmetlerde önemli bir avantaj sağlayabilir. Örneğin, arama sonuçlarını ve reklamları kendi portalına daha iyi yerleştirmek veya reklamları daha güçlü bir şekilde kişiselleştirmek ve hedeflemek mümkün olacaktır.

Komisyon şimdi projenin etkilerini daha yakından incelemek istiyor ve ilk incelemede yer alan diğer rekabet otoriteleri ile yakın çalışmaya devam edecek. Kayıtlı satın almayla ilgili karar en geç 15 Kasım’a kadar verilmelidir. Bir Amazon sözcüsü, sürecin tüm soruları yanıtlamak için Komisyon ile yakın çalışmaya devam ettiğini vurguladı. iRobot, “diğer elektrikli süpürge tedarikçileriyle yoğun rekabet” ile karşı karşıyadır, ancak “pratik ve yaratıcı ürünler” sunmaktadır. İngiliz rekabet otoritesi anlaşmayı çoktan onayladı, ABD antitröst otoriteleri anlaşmayı hâlâ inceliyor.


(Daha sonra)



Haberin Sonu